Monday, April 4, 2011

PICS : Short cut way in Pengembaraan 2

Salam...
Alhamdulillah pada petang tadi,aku sempat snap sedikit sebanyak gambar jalan shot cut...yang aku katakan pada post Pengembaraan 2: Melawat solihin di Hospital.
Petang tadi pun tak jauh sgt cycling...dari Utan Aji sampai Kangar,rumah sir Nasir,guruku di MATRI...dalam 15 km...15 minit perjalanan tanpa henti....awal2 tu tak mau pie dah...cuma sahabatku,qawiem mengajak aku cycling skali dgnnya...apa lagi...terus saja...hehe.Sampai ja kat rumah sir...tgk2 ada halaqah...ada sahabat2 lain..antaranya nabil,salim,shfiq o,rabbani,fathi dan farhan......qawiem tak bgtau pulak...hadoii..tak ready~...tpi,masuk jugak...orang cakap...ijlis bina nukmin saah(mari duduk beriman sebentar)...tpi ruginya tak datang awal...amat2 rugi...tapi alhamdulillah aku  sempat mengambil beberapa note penting..maaf sedikit sahaja..

  • Zaman ghuraba' terjadi pada zaman awal kerasulan Nabi Muhammad SAW di madinah..dan sekarang zaman ghuraba' itu datang lagi pada zaman kita...maka beruntunglah kpd sesiapa yang mnjadi ghuraba'
  • Tidak senang untuk mnjadi ghuraba',lembaran sirah membukti bahawa mereka terpilih untuk menjadi musabiqul awwalun..sahabat2 Rasulullah..di Mekah.diboikot 3 tahun...masyaAllah..dipagari...tidak dibenarkan keluar dan membeli barangan...makanan habis makan dhab(biawak pasir)...dhab tak memasuki kawasan...sahabat2  makan rumput...rumput habis sahabat2 makan kepingan kayu...dan kita! tak sampai tahap tu lagi...
  • Peluang untuk mnjadi 'Musabbiqul awwalun' masih terbuka di zaman kita....bukan khusus untuk para sahabat sahaja...
  • Orang ghuraba' menjadikan dunia hanya sbg alat untuk mencapai matlamat
     akhirat.
  • Dan balasan bg orang ghuraba' adalah syurga yang mana dibawahnya mengalir sungai-sungai syurga yang  yang tiada bandingnya dgn yang di bumi...subhanallah...

hmmmm....jiwa ini terasa diisi....masih banyak yang perlu aku tempuhi dan jalani supaya dapat mendidik diri ini menjadi insan yang beramal untuk kehidupan akhirat....sebelum pulang, sir nasir (ayah halaqah) membekalkan aku bubur jagung...lama tak  makan...sedap2..hehe...Alhamdulillah..setelah meminta izin..aku pulang keseorangan kerena qawiem hendak bertolak malam hari...smga Allah lindungi Qawiem dari malapetaka dan kecelakaan...Allahumma Afini Fi Badanina,Allah Humma 'Afini fi Sami'na,Allah Humma 'Afini fi Basorina ( Ya Allah,lindungilah tubuh badan kami,Ya Allah lindungilah pendengaran kami,Ya Allah lindungilah penglihatan kami)..ameen...








semasa pergi~





semasa pulang~


semasa perjalanan pulang inilah aku sempat merakam memori di jalan ini...sungguh indah...dan aku bersyukur kerana dapat lagi diberi peluang oleh Allah untuk melihat alam ciptaanNYa.Banyak yang aku pelajari dari alam ini....membuatkan aku merasa cemburu dgn mereka...
Dan jalan inilah yang aku lalui hampir setiap hari dan tidak pernah jemu untuk menatapnya...satu ketengan mengalir dalam jiwa ini....hilang sgla resah seketika...terima kasih Ya Allah...






sungai syurga macamana ya??

bukit di sebelah~kiri

bendang di sebelah kanan

tenang~

sempat lagi~

subhanallah~

very meaningfull picture~

akhir catatan,insyaAllah..aku akan mengupdate lagi post berkenaan perjalanan aku untuk hari seterusnya...iaitu di kampung aku membesar,Kampung Binjal....indah pemandangannya di waktu petang...sgt2 indah...selalunya kalau aku ada masalah...aku akan ke situ...mendiamkam diri buat dunia luar..dan berbicara dgn alam....nantikan!..
wallahualam..barakallahulakum
assalamualaikum...~

2 comments:

  1. SUbhanAllah..cantiknya gmbq2 yg ditangkap..
    begitu indahnya ciptaan Allah~~

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah Allah masih beri peluang untuk melihat semua ini dan mengambil pengajaran di sebalik kejadian...ana hargai komen kak nailah...
    jazakillah..

    ReplyDelete