Thursday, December 16, 2010

Semuanya Bahagia





                       "ketenangan itu tidak akan datang secara tiba2 jika kita tidak mengusahakannya"


Ibnu Qayyim pernah menyebut,

Di dalam hati terdapat kekusutan...yang tidak boleh diurai kecuali dengan menghadap Allah
Di dalam hati terdapat kesepian...yang tidak boleh dihilangkan kecuali dengan menyendiri dengan Allah,
Di dalam hati ada kesedihan...yang tidak terhapus kecuali dengan kebahagiaan mengetahui dan berinteraksi bersungguh-sungguh denganNya,
Di dalam hati terdapat kegelisahan...yang tidak boleh tenang kecuali  berkumpul dan datang kepadaNya,
Di dalam hati juga terdapat keperluan...yang tidak boleh dipenuhi kecuali dengan cintaNya,
kembali kepadaNya...selalu mengingatiNya dan ikhlas keranaNya,
Kekurangan tersebut tidak akan dipenuhi walaupun diberi dunia dan seisinya"

Sebenar aku tulis kata-kata di atas nie adalah untuk diriku sendiri...hmm..entahlah sekarang... aku merasakan bahawa diriku keseorangan..walaupun aku berada di rumah bersama family...
tapi...alhamdulillah 2 hari yang lalu..aku dapat mesej dari seorang sahabat,nabil...dalam pukul 4:30 petang..

nabil : esok halaqah kul 9 kat m3, blh?
saya : esok ana da fisio..
nabil : kul brapa fisio
saya : kul 8:30
nabil : Herm, man kalo tggh ptg tak leh ka 
saya : halaqah dah tak leh ubah da ka
nabil : Ana dah ubah banyak kali
saya : tgklah ana cuba camna...

sebab kesian kat nabil..aku pun cuba nak try postpone fisio...
tahlah...aku rasa beruntung pulak bila tinggal dalam suasana tarbiyah nie...
malam tu nabil skali gie hantar mesej...kata halaqah diawalkan pada 7:30-8:30 pgi..
ish...awal tu...tapi tau nabil cakap apa.."man siap..kul 7pg ana amik anta kat umah"..
aku garu kepala yang tak gatal....biar betul...rumah nabil dengan rumah aku boleh kata agak jauh la..dalam 20 km..awal pagi pulak tu...hmmm...rasa beruntung sangat2...
pukul 7:10 nabil sampai depan rumah...lempar senyuman sket kat dia...kalau nak tau nabil nie murah senyuman sket... sebab tu slalu senyum tengok muka dia....
lepas tu kami bergerak ke rumah qaweim.....penuh kereta nabil tu dengan tongkat2 keramat kami...haha...sori ya nabil....susahkan anta ja....dah la datang jauh..semata-mata nak amik kami ja...
kami sampai di rumah murabbi kami,sir nasir...dalam pukul 7:45(aduh lewat gak)...sampai ja dalam rumah kami bertanya khabar...sementara menunggu salim  datang...
untuk pengetahuan salim sanggup meredah kabus2 pagi dari kuala perlis untuk sampai ke rumah sir nasir...kena pulak dengan insiden di stesen minyak....ya Allah engkau lindungilah sahabatku ini setiap masa Ya Allah...kesian pulak kat salim datang jauh....lagi jauh dari rumah aku...dalam 30 km..
5 minit kemudian salim pun datang dan kami mulakan halaqah dengan hati yang bahagia..tenang...dan terbuka.
aku dapat rasakan bagaikan hati ini sedang di"cas".. bagaikan kita mengecas bateri handset..
inilah yang aku tunggu selama seminggu di rumah....
dan atas usaha nabil kami dapat berhalaqah seminggu sekali...bersama seorang murabbi yang mukanya tenang dan jernih...tak pernah aku lihat murabbiku ini meninggikan suara...memang sungguh beliau menjaga peribadinya...di halaqah itu juga kami berkesempatan bertanyakan beberapa ayat al-Quran antaranya surah Ar-Rahman..dan sempat bertadabbur ayat 44,45 dan 47 surah Al-Maidah yang menyatakan tentang golongan yang kafir,fasik dan zalim.
pertemuan pada pagi yang hening itu terpaksa kami tangguhkan kerana sir nasir hendak bertolak ke KL pada pukul 9:15 dan sir berhajat untuk tumpang kereta nabil...
sekali lagi kereta nabil berbakti...mabruk' nabil...banyak berjasa kereta tu...
dalam kereta sempat bertanya sir nasir mengenai beberapa perkara.
Ya allah aku rasakan bahagia pada saat itu..kerana...entahlah.... aku rasakan macam dilindungi..selamat ...dijaga...ya Allah janganlah Engkau cabutkan rasa ini dalam hatiku...kalau boleh aku nak rasa macam ini setiap detik..setiap masa....biarlah terpaksa merangkak untuk mendapatkannya.
moga Allah redha dengan amalku...ameen Ya Allah...


7 comments:

  1. betapa manis dan indahnya ukhwah itu...

    ReplyDelete
  2. Saya sentiasa rindukan sausana matri, yg nmpak kebersamaannya bila tiada di sana~

    ReplyDelete
  3. anonymous,
    Ya sesungguhnya orang-orang yang berukhuwah itu mempunyai ikatan yang kuat..

    ReplyDelete
  4. ramadhan...
    saya pun rindu juga :D

    ReplyDelete
  5. tatkala tongkat2 hikmat itu bersatu..
    pasti ukhwah yg dibina menyentuh Qalbu,
    apbl pengorbanan itu demi ukhwah yg satu,
    maka menangislah syaitan sang penipu.

    salam ukhwah.. (",)

    ReplyDelete
  6. MQ,
    musibah berubah ukhuwah...insyaAllah

    n_akn,
    mendapat sahabat yang soleh adalah nikmat yang terbesar slps nkmt iman dan nikmat Islam..mga Allah kekalkan..

    wallahualam..

    ReplyDelete